PowNed zendt omstreden docu over afslankmiddel Ozempic na aanpassing alsnog uit

Door Gudo Tienhooven van Algemeen Dagblad [1].

PowNed gaat de documentaire van Filemon Wesselink over het omstreden diabetesmedicijn Ozempic alsnog uitzenden. De omroep kreeg eerder een waarschuwing van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en hangt (nog steeds) een boete boven het hoofd. ,,Wij hebben wat aanpassingen gedaan en durven het nu aan’’, aldus PowNed-baas Dominique Weesie. Het programma wordt woensdagavond om 20.30 uur uitgezonden op NPO 3.

PowNed of View: De Prikpen zou eigenlijk op 1 mei worden uitgezonden, maar PowNed trok de documentaire terug. Volgens Dominique Weesie wachtte PowNed namelijk een dwangsom van 150.000 euro. Dat bedrag kon oplopen tot 625.000 euro, zei de omroepbaas eerder. Inspecteur IGJ maakt zich zorgen of de programmamakers zich bewust zijn van de Geneesmiddelenwet. Een woordvoerder: ,,Het openbaar promoten van medicijnen waarvoor een recept nodig is, is op basis van deze wet verboden.” Weesie spreekt echter van ‘vrije journalistiek’ en dat er in de documentaire geen reclame voor het middel wordt gemaakt.

In het programma werpt Filemon Wesselink zich op als onderzoeker van het afslankmiddel Ozempic. Een vorm van ‘participerende journalistiek’, meende Weesie eerder. ,,Je ziet dat Filemon zich injecteert met het middel en na twee weken concludeert dat hij inderdaad is afgevallen en het dus werkt. Na gesprekken met juristen hebben we besloten zijn blije reactie hierop uit de documentaire te knippen. Heel vervelend, maar in deze nieuwe vorm durven we het wel uit te zenden. Ook omdat we de steun hebben van de NPO en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)’’.

,,Zelfs met het laten zien van het medicijndoosje begeven we ons al op glad ijs”, vervolgt Weesie. ,,Nu noemen we het middel één keer om er vervolgens van weg te blijven. Wegbliepen en blurren; het wordt er allemaal niet mooier op, maar het is nog altijd beter dan de documentaire helemaal opnieuw draaien. Het geheel is nu meer feitelijk.”

Hype

De IGJ zou pas na de uitzending een mogelijke boete uitdelen. Weesie baalde. ,,Als kleine omroep kan ik het risico niet lopen”, riep hij eerder. ,,Het geld van die mogelijke boete kunnen we hard gebruiken om straks te kunnen beginnen aan de verplichte werving van omroepleden.” Wel gaf hij direct aan voor zijn programma te blijven knokken. ,,Niet uitzenden is voor mij geen optie.” De NPO stond al achter de uitzending. ,,De journalistieke vrijheid is een groot goed”, verklaarde het overkoepelende orgaan van de publieke omroep. ,,We hebben PowNed onze ondersteuning aangeboden.’’

In PowNed of View: De Prikpen spuit tv-maker Filemon Wesselink Ozempic dus ook bij zichzelf in om te kijken hoeveel kilo hij ermee kan afvallen. Daarnaast duikt hij in de bijeffecten van de hype van het middel dat van oorsprong is bedoeld voor diabetespatiënten. Wesselink gaat onder meer in gesprek met mensen met diabetes, die door de hype het middel moeilijker kunnen krijgen, en laat ook de illegale handel van het medicijn zien. In de serie staat de vraag centraal of Ozempic ‘daadwerkelijk het wondermiddel’ is om af te vallen.

[1] Tienhooven, G. (2024, 13 april). PowNed zendt omstreden docu over afslankmiddel Ozempic na aanpassing alsnog uit. Algemeen Dagblad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *